Skal du spænde ben?

Mine ni artikler i Magasinet Benspænd kan nu også downloades enkeltvis. Her har jeg via interview med forskere fra Center for ledelse i byggeriet fået indsigt i deres perspektiver på udvalgte problematikker i byggeriet – samarbejde, planlægning, koordination, budget, læring, dømmekraft, social praksis, konflikter og lean.

Magasinet indeholder tankevækkende perspektiver på processer og samarbejde i byggeriet. Det er udgivet som led i lanceringen af Læringsspillet Benspænd, der netop er ved at blive færdigt. Idéen er at få alle i byggeriet til at spille det samme spil. Ligesom vi i byggeriet alle er med til at bygge den samme bygning.

Udfordringen med at komme godt i mål imødekommes derfor bedst, ved at vi alle ser på den samme bygeproces fra de mange forskellige perspektiver på én og samme gang.

Samarbejde

“Man samarbejder i praksis, når man ikke bare optimerer sin egen lille del af opgaven, men i stedet orienterer sig og ser sin opgave som led i en større sammenhæng”. Læs flere perspektiver fra interview med professor Kristian Kreiner (pdf).

Planlægning

“Det kan være, at det er et rigtigt dårligt udgangspunkt at sende folk ind i en kompliceret proces med forventninger om, at alle ting er tænkt igennem, struktureret og planlagt på forhånd”. Læs flere perspektiver fra interview med professor Kristian Kreiner (pdf).

Koordination

“Begrebet stigmergi tilbyder en ny forståelse af koordination og det rummer nøglen til at forstå koordinationens overforbrug og planlægningens uforløste potentialer. Det er vigtigt at sige, at det ikke skal ses som en erstatning for samordning. Til gengæld kan det give en mere fyldestgørende forklaring på, hvad koordination i byggeriet i realiteten består af”. Læs flere perspektiver fra interview med PhD. Lars Rune Christensen (pdf).

Budget

“Der er en tendens til, at man bruger alle de forstillede penge, sm man har sat af i budgettet til den konkrete aktivitet. Vi bruger alle de penge vi kan til at lave vægge, alle de penge vi kan til at lave tage, alle de penge vi kan til at lave vinduer og alle de penge vi kan til at lave en god have eller hvad det nu kunne være”. Læs flere perspektiver fra interview med professor Jan Mouritsen (pdf).

Læring

“Hvis man vil lære af sine erfaringer, skal man skabe anledninger til det. Det kræver næsten altid, at man skaber afvigelser fra det man forestiller sig. Altså det man plejer at møde. Hvis ikke man gør det, er der en indbygget fare for, at man lærer noget forkert”. Læs flere perspektiver fra interview med professor Kristian Kreiner (pdf).

Dømmekraft

“Dømmekraft skal ikke erstatte procedurer, vejledninger, manualer og reglementer. Det er både-og. Regler og dømmekraft skan stå i et produktivt spændingsforhold og udfordre hinanden, når man gør sig overvejelser om, hvordan man skal komme de oplevede problemer til livs – hvad enten det er sikkerhed eller kvalitetskontrol”. Læs flere perspektiver fra interview med adjunkt Lise Justesen (pdf).

Social praksis

“Selvfølgelig skal man benytte sig af redskaber som budget og tidsplan, men de er ikke færdige fremgangsmåder. De er ikke bare noget man kan følge. De er ufærdige og man skal hele tiden arbejde med dem for at forstå, hvad meningen med dem er lige nu”. Læs flere perspektiver fra interview med forsker Erik Axel (pdf).

Konflikter

“I en virkelighed, der hele tiden afslører sig som kompleks, uklar og uudforsket, er enighed måske et faresignal. Måske er konflikt en naturlig – og under visse betingelser – hensigtsmæssig tilstand, som vi blot ikke har lært at udnytte på den rigtige måde”. Læs flere perspektiver fra interview med professor Kristian Kreiner (pdf).

Lean

I byggeprojekter er der ikke normalt plads til, at noget kan få galt, men den mulighed bliver bygherren nødt til at åbne op for. For nogle gange skal man tage en chance og prøve metoder af. Læs flere perspektiver fra interview med PhD Kenneth Brinch Jensen (pdf).

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *